I DN i dag publicerar jag en intervju med Burmas demokratiledare Aung San Suu Kyi. Tyvärr ligger artikeln inte ute på nätet, så jag kan inte ge någon länk. Jag gjorde intervjun förra veckan i Rangoon. Det var första gången jag träffade Aung San Suu Kyi. Häftigt, förstås, och den bild jag skaffat mig av henne genom att skriva boken En kamp för frihet bekräftades till stora delar. Hon var extremt närvarande under hela samtalet och receptiv för mina frågor. När jag ställe en fråga om huruvida hon nu samtalar med alla demokratiska krafter i Burma korrigerade hon mig direkt och frågade: ”Vad menar du med demokratiska krafter?”

No bullshit där.

I DN-artikeln nämns det också att jag driver den här bloggen tillsammans med Annika och Karin. Tyvärr är det ju bara halva sanningen eftersom den legat nere ett tag nu. Men det är dags att ändra på det. Härmed dras Världens blogg igång igen. Jag går inte i god för hur ofta vi kommer publicera våra inlägg, jag vet bara att jag kommer försöka skriva mer regelbundet framöver. Det är trots allt extremt intressanta tider just nu, inte minst med utvecklingen i Nordafrika och Mellanöstern. Och på måndag sägs det att demonstrationerna ska starta i Iran igen. Den gröna rörelsen som låg bakom protesterna efter presidentvalet 2009 har vaknat till liv igen, inspirerade av utvecklingen i Egypten. Regimen i Iran kommer säkert ångra att de omfamnat revolten i Kairo och kallat den för en islamisk revolution.